•  Handla tryggt med Klarna
  •  12 Månaders garanti
  •  Leverans 1-2 arbetsdagar

Anmäla telefonbedrägeri

Anmäla Telefon bedrägeri

Här förklarar vi vad telefonbedrägeri är, beskriver vanliga metoder som bedragare använder, och ger detaljerade instruktioner om hur du anmäler ett bedrägeri till polisen. Läs vidare för att skydda dig och dina uppgifter.

Vad är telefonbedrägeri?

Telefonbedrägeri, även känt som vishing, är när någon ringer dig och försöker lura dig att lämna ut känslig information. Detta kan inkludera bankuppgifter, lösenord eller personnummer.

Bedragare använder ofta skickliga manipulation metoder för att övertyga dig. De kan låtsas vara från en bank, ett företag, eller till och med en myndighet.

När du ger ut den begärda informationen, kan bedragaren använda den för att stjäla pengar från ditt bankkonto. De kan också använda informationen för att begå andra typer av brott i ditt namn.

Vanliga metoder

  • Låtsas vara från banken: Bedragarna kan säga att det finns ett problem med ditt bankkonto och att de behöver din hjälp för att lösa det.
  • Hot av olika slag: De kan hota med att något allvarligt kommer att hända om du inte följer deras instruktioner omedelbart.
  • Erbjuda falska tjänster: Lova tjänster eller fördelar, exempelvis att du har vunnit ett pris men behöver uppge dina uppgifter.

Hur anmäler man telefonbedrägeri?

För att anmäla telefonbedrägeri finns det främst två alternativ. Du kan antingen ringa polisen eller besöka en polisstation. Här är detaljerna för varje metod.

Ring polisen

Om du misstänker att du har blivit utsatt för telefonbedrägeri kan du ringa polisen på 114 14. Detta nummer används för att rapportera brott och andra händelser som inte är akuta. 

När du ringer, bli ombedd att beskriva händelsen i detalj. Försök att ge så mycket information som möjligt, som datum, tidpunkt och telefonnummer som bedragaren använde. 

Om du tror att brottet sker just nu, ring alltid 112 för omedelbar hjälp.

Besök en polisstation

Ett annat sätt att anmäla telefonbedrägeri är att besöka en polisstation. Detta kan vara lämpligare om du föredrar att tala med någon ansikte mot ansikte. När du anländer, förklara att du vill göra en rapport om telefonbedrägeri. Precis som när du ringer, ge så mycket detaljer som möjligt.

Vad ska man tänka på när man anmäler telefonbedrägeri?

När du ska anmäla ett telefonbedrägeri finns det några viktiga saker att tänka på. Det är bra att vara så förberedd som möjligt.

Information att ha redo

Försök att ha följande uppgifter tillhands:

  • Datum och tid för samtalet
  • Telefonnummer som bedragaren ringde från
  • Vad bedragaren sa

Detaljer om samtalet

Notera noga vilken information du lämnade ut under samtalet.

Detta kan inkludera:

  • Bankuppgifter
  • Personliga koder

Ekonomisk påverkan

Om du har drabbats ekonomiskt, specificera hur mycket pengar du har förlorat.

Vad kan man göra för att undvika att bli utsatt för telefonbedrägeri?

  • Lägg på luren omedelbart: Om du känner dig osäker på samtalet eller misstänker att något inte stämmer, avsluta samtalet direkt.
  • Ge inte ut känslig information: Dela aldrig dina koder, kortuppgifter eller annan privat information via telefon, sms eller e-post.
  • Använd inte BankID på uppmaning: Logga aldrig in på din bank eller använd ditt BankID på någon annans begäran.
  • Kontakta din bank direkt: Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, kontakta din bank omedelbart för att stoppa eventuella betalningar och spärra ditt kort.

 

Vanliga frågor och svar

❓ Kan man anmäla telefonbedrägeri?

Ja, det går att anmäla telefonbedrägeri till myndigheter.

❓ Kan man anmäla ett telefonnummer?

Ja, det går att anmäla ett telefonnummer genom att skicka misstänkta samtal och SMS till numret 7726 i Sverige.

❓ Vart anmäler man bedrägerier?

I Sverige kan man anmäla bedrägerier till polisen på 114 14, ringa 112 vid akuta situationer, kontakta banken vid misstänkt bedrägeri och skicka misstänkta samtal och SMS till 7726.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen