Köp/Sälj- och leveransvillkor

Priser
Samtliga produkter och priser presenteras inklusive moms 25%.

Begagnade enheter
Enheter vi köpt från privatpersoner säljs med vinstmarginalbeskattning för begagnade varor, alltså 0% moms. Om vi köpt in telefonerna från företag så säljs dom med 25% moms.

Leveranstid
Normal leveranstid är cirka 1-2 arbetsdagar.

Leveranssätt
Vi skickar alla våra beställningar spårbara & försäkrade med Postnord.
Telestore.se tar ej ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Frakt
Vid köp av varor tas 49kr ut i fraktavgift. (Försäkrat och spårbart)
Vid försäljning av din enhet dras 49kr av i fraktavgift från slutvärderingen.

SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för kontakt eller SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Hämta i butik
Du kan välja att hämta upp din vara i vår fysiska butik på Värmlandsvägen 3 i Karlskoga. Vid förköp av en mobiltelefon med valet "hämta i butik" så förbokas din telefon och läggs undan i max 48 timmar. Personuppgiftslagen (PUL/GDPR)
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Dina personuppgifter kommer att lagras i vår databas och aldrig lämnas vidare till någon form av tredje part.

Garanti
12 Månaders garanti gäller på alla våra begagnade och nya mobiltelefoner. Garantin täcker enbart fabriksfel och inte skador som orsakats av kunden själv. Om en produkt/reparation slutar fungera som den ska utan att kunden själv orsakat detta går det givetvis på garantin och produkten/reservdelen byts ut.

Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi alltid snarast möjligt ut en bekräftelse på din beställning med information av vad Du köpt via e-post. Försök sätt som vana att alltid kolla och kontrollera din orderbekräftelse så att allting ser rätt ut, skulle det vara några som helst frågor eller felaktigheter så kontakta omgående vår support på info@telestore.se. Det är en stor fördel om du sparar din orderbekräftelse och har den redo när du kontaktar oss, detta för att vi så snabbt och smidigt skall kunna leta upp din beställning via ordernumret.

Felaktigheter på hemsidan
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, i kataloger, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.

Har du valt att sälja din enhet till oss?
- Så fort vi mottagit din enhet och kollat så att din värdering du valt stämmer betalas pengarna ut till angivet konto. Skulle det vara så att värderingen inte stämmer och du inte accepterar vår värdering skickas telefonen tillbaka kostnadsfritt.

Vi skickar tillbaka telefonen helt kostnadsfritt så länge du inte skickar in en telefon och väljer nyskick men den kommer till oss och har mycket repor eller sprickor i skärmen. (en fraktkostnad på 199kr kommer isåfall att debiteras). Detsamma gäller om du skickar in en telefon som inte är utloggad eller om du har glömt bort koderna till enheten.

- Om du har valt att vi ska skicka ut frakthandlingar till dig så skickas det ut redan samma dag till din folkbokföringsadress. I paketet som du mottar från oss så kommer det vara en kartong och en E-handelspåse med förbetald och försäkrad fraktsedel på. (Lägg telefonen i medföljande kartong, förslut sedan kartongen med E-handelspåsen som medföljer) Lämna in på närmaste postombud.
- För att kunna sälja en enhet till oss måste Du acceptera våra villkor där Du intygar att telefonen Du säljer till oss inte är stulen eller kommer att spärras pga bedrägeri.

Alla bedrägerier polisanmäls och du personligen står till ansvar för försäljningen.
När vi mottagit och värderat Din enhet, men inte kommer i kontakt med Dig via det telefonnummer eller mejl Du angett, har du 60 dagar på Dig att kontakta oss innan äganderätten av telefonen tillfaller oss. Du kommer att få Signera ett köpekontrakt med Bank-ID så att vi säkerställer vem vi köper telefonen utav.

Du har rätt att själv skicka in din telefon till oss med valfritt fraktbolag, Du själv står då för frakten och Telestore tar inget ansvar ifall paketet skadas eller försvinner på vägen. När köpekontraktet signerats och en utbetalning har skett har Du frånsagt Dig dina rättigheter att ångra Dig eller kräva en eventuell återbetalning.

Om Du säljer en telefon till oss som spärras kommer Du automatiskt att bli fakturerad för hela beloppet & vi kommer att Polisanmäla Dig. (En telefon kan spärras om den är stulen, använd i ett bedrägeri eller om du anmält den förlorad till ditt försäkringsbolag)
Om du vill sälja fler än 5 telefoner till oss kommer vi att kräva fler uppgifter från dig.

Vi köper inga telefoner som har:  kretskortsproblem, face-id problem, är vattenskadade, böjda, har trasig hemknapp, Audio IC problem, True Tone problem.

Telefoner som har reparerats med icke originaldelar kommer att värderas därefter.

CheckMEND
Vi utför alltid en kontroll av samtliga enheter vi köper in och det görs via CheckMEND, där kontrolleras det så att telefonen inte är rapporterad som borttappad, stulen, använts i bedrägerier, Det gäller alla telefoner vi köper in.

Om telefonen du försöker sälja till oss visar sig ha en historik att den har tappats bort eller blivit stulen eller om Telestore blir medveten om andra relaterade problem till ägandet av Mobilen kommer Telestore att meddela Dig via telefon och placera mobilen i karantän under en inledande period på 14 dagar. Betalning för mobilen kommer att hållas inne av Telestore tills dess att CheckMEND inte identifierar mobilen som stulen eller borttappad. Om dessa omständigheter skulle inträffa måste Du kontakta säljaren, butiken, operatören eller den tredje parten som sålde Mobilen till dig för att bevisa att Du är Mobilens rättmätiga ägare. Du är skyldig att lösa alla problem relaterade till Mobilen inom 14 dagar. Om problemen med Mobilen löses inom 14 dagar kommer din försäljning att behandlas och betalas som vanligt.

Om du inte löser problemen med Mobilen inom 14 dagar är Telestore skyldiga enligt Svensk lag att överlämna den till polisen. Om du signerar detta avtal godkänner du uttryckligen dessa åtgärder. Du kommer inte att få någon Betalning om sådana åtgärder vidtas. Telestore kan komma att lämna ut din uppgifter till Polisen, nätoperatörer eller försäkringsbolag i syfte att förebygga ett brott.

MDM-låsta mobiltelefoner köper vi inte under några som helst omständigheter då Du inte har rätt att sälja eller ta emot betalning för enheten. Vi skickar tillbaka mobilen i retur och Du kommer att debiteras 199kr i fraktavgifter.

Lite information kring vår värdering:

Helt ny = Telefonen är i obruten förpackning.
Nyskick = Telefonen är repfri och har inga tecken på användning.
Lätt sliten = Telefonen har nån liten repa.
Normalt sliten = Telefonen har nån liten repa eller kantstötning.
Mycket sliten = Telefonen har flera repor/kantstötningar.
Sprickor = Telefonen har sprickor i framsidan. (skulle baksidan vara i dåligt skick kommer ytterligare avdrag att göras).

Om du vill sälja en telefon i obruten förpackning köper vi den endast om vi får en kopia på originalkvittot.

Telefonens batterihälsa påverkar också priset i värderaren.
Om din telefon har 95-100% i batterihälsa görs inget avdrag.
Om telefonen har lägre batterihälsa än 95% görs ett avdrag på 200kr.
Om telefonen har lägre batterihälsa än 90% görs ett avdrag på 300kr.
Om telefonen har lägre batterihälsa än 85% görs ett avdrag på 500kr.

När vi köper in en telefon så görs en kontroll av din enhet där vi testar alla funktionaliteter.

Reklamation och returrätt
Ångerrätt har alla kunder enligt Svensk lag rätt att nyttja vid köp av produkter på internet, rättigheten gäller enligt distansavtalslagen 14 dagar efter det att ni mottagit varan. Du som kund har rätt att öppna förpackningen och kontrollera varan, dock måste varan vara fullt obrukad för att ångerrätten skall vara giltig. (Detta gäller inte telefoner som kommer i obruten förpackning, bryter du förpackningen har du ingen ångerrätt)
Om du har använt telefonen så har du ingen ångerrätt, vi använder oss av ett mycket avancerat program som kontrollerar om telefonen har laddats efter att vi sålt den.

Vid returer av varor är det Du som står för fraktkostnaden. Vid korrekt genomförd retur enligt konsumentköpeslagen, betalas varans fulla pris tillbaka.
Alla returer måste i förväg godkännas av oss på telestore.se. Först efter att vi godkänt retur och skickat en fraktsedel till dig får du återsända ditt paket.
Retur av varan betalas av dig som kund. (149kr). (Alla våra paket skickas spårbara och försäkrade).

OBS! Produkter som klassas som hygienprodukter så som hörlurar har inget öppet köp.
OBS! Reservdelar med försluten förpackning går ej att returnera på öppet köp ifall den är bruten.
OBS! Vid köp av begagnad enhet så gäller inte någon ångerrätt/öppet köp.

Klarna
Få först. Betala sen. 
Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor, biljetter eller tjänster och du valt att betala med faktura.
När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 dagar från dess att vi skickat varorna eller biljetterna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se.
Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura. 

Kostnader och avgifter
Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning och personuppgiftsbehandling 
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

Överlåtelse
Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor.